Wyłącznik termiczny silnika – co to takiego?

Rb 1,6 2,5

Silnik asynchroniczny (czyli klatkowy jedno i trójfazowy) narażony jest m.in. na przeciążenia, zwarcia, zniszczenia czy zanik fazy zasilającej. Niezwykle prostym i funkcjonalnym urządzeniem, które może zabezpieczyć silnik, jest wyłącznik silnikowy np. elektromagnetyczny lub termiczny, który pozwala uniknąć w wymienionej sytuacji oraz skutków z nimi związanych. Pomimo niewielkich rozmiarów i kosztów, wyłącznik termiczny silnika cechuje wysoce skuteczna ochrona. Na czym dokładnie opiera się działanie tego urządzenia oraz czym kierować się przy jego wyborze? Sprawdź!

Czym jest wyłącznik termiczny?

Wyłącznik termiczny (termik) jest niewielkim urządzeniem, służącym do ochrony silników i instalacji. Jego zastosowanie pozwala uniknąć nieprzyjemnych skutków zwarć, przeciążeń, zniszczeń czy asymetrii fazowej. Termiki potrzebują niewielkich przestrzeni instalacyjnych, a w zamian gwarantują nam wręcz błyskawiczną reakcję – w ciągu kilkudziesięciu milisekund od zwarcia lub przeciążenia wyłączają silnik.

Termik składa się z członu zwarciowego oraz termicznego. Wielu producentów oferuje również dodatkowe łączniki, obudowy czy styki, będące szczególnie pomocnym wyposażeniem. Na rynku dostępne są wyłączniki silnikowe, które różnią się m.in. mocą, napięciem roboczym i udarowym, częstotliwości i typem sieci, opisem biegunów i wymiarami. Wyższej jakości wyłączniki posiadają możliwość regulacji prądów zwarciowych.

Wyłączniki termiczne można znaleźć w wielu urządzeniach jak np. suwnice, wentylatory, śrutowniki do zboża, kruszarki, mieszalniki pasz, żmijki, silosy na zboża, itp.

Rb6.4 600x600

Wyłącznik termiczny jest przydatny w wielu urządzeniach

Jak działa wyłącznik?

Wyłącznik silnikowy, inaczej wyłącznik termiczny, reaguje na prąd przeciążeniowy oraz zwarciowy. Kiedy w obwodzie znajduje się wyłącznie prąd znamionowy, zapewniona jest nieprzerwana praca urządzenia. Kiedy dochodzi do przeciążenia, zwarcia lub asymetrii fazowej, wyłącznik szybko reaguje i odcina zasilanie.

Ten niewielki wyłącznik termiczny pełni szczególnie ważną funkcję ochronną, pozwalającą uniknąć negatywnych skutków wspomnianych wyżej sytuacji. Warto zastanowić się nad jego instalacją, jeśli rozruch silnika wymaga szczególnie dużej mocy, gdy ryzyko pojawienie się zwarcia jest zwiększone lub gdy urządzenia pracują w ciężkich warunkach środowiskowych. Szczególnie istotne jest zastosowanie termika gdy silnik trójfazowy nie jest podłączony do softstartu lub falownika w normalnych warunkach.

 

Jak wybrać wyłącznik oraz ile to kosztuje?

Wybór odpowiedniego wyłącznika silnikowego jest niezwykle ważny, bowiem musi on spełniać wymagania konkretnego urządzenia. Najczęściej termiki stosowane są do zabezpieczenia silników o stosunkowo małej mocy, do 11 kW.  Nie jest to jednak jedyny parametr, na który należy zwrócić uwagę przy wyborze wyłącznika. Istotny jest również jego rodzaj, dobór nastaw oraz prąd znamionowy. Na rynku dostępne są termiki jednofazowe oraz trójfazowe. Najczęściej wybierany wyłącznik posiada prąd znamionowy do 25 A oraz klasę ochrony IP 65.

Dodatkowo nie należy zapominać o prawidłowym montażu – wyłącznik termiczny silnika powinien mieścić się zawsze przed stycznikiem. Jeśli chodzi o cenę takiego urządzenia, jest ona uzależniona od wielu czynników – producenta, parametrów czy jakości. Najtańszy wyłącznik termiczny silnika zakupimy już za kilkadziesiąt czy 90 złotych, jednak w większości przypadków musimy liczyć się z kosztem ok. 250 złotych. Dostępne są również i bardziej zaawansowane propozycje, przekraczające ceną 1000 złotych, jednak oferują one już o więcej możliwości.

Polecamy popularne i skuteczne wyłączniki silnikowe firmy KEDU:

W naszym sklepie znajdziecie wiele rodzajów wyłączników termicznych silnika.

 

Main Menu